Τετάρτη 22 Νοεμβρίου 2017

Ο σχεδιασμός του Υπ.Υποδομων για τα πρωτα χλμ.του δρόμου Αγρινιο-Αγιος Βλασης

Το Υπ. Υποδομών για τα πρώτα χλμ του δρόμου Αγρίνιο – Άγιος Βλάσης

Αγρίνιο -Άγιος-Βλάσης
agrinioculture.gr
Αξιοσημείωτη είναι η πρόοδος των εργασιών το τελευταίο τρίμηνο στην κατασκευή των πρώτων χιλιομέτρων του δρόμου Αγρίνιο – Άγιος Βλάσης. Ωστόσο η εμπλοκή που παρουσιάστηκε με τα δύο περίπου πρώτα χιλιόμετρα του δρόμου, ανάγκασε το Υπ. Υποδομών να μειώσει το φυσικό αντικείμενο της παρούσας εργολαβίας, εώς ότου αποφασιστεί η νέα χάραξη και ολοκληρωθούν οι μελέτες του νέου τμήματος μήκους 2,85 km περίπου.
Το ΑγρίνιοCulture.gr αποκαλύπτει σήμερα το σχεδιασμό του Υπ. Υποδομών για τα πρώτα χλμ του δρόμου Αγρίνιο – Άγιος Βλάσης βάσει σχετικού εγγράφου της ΕΥΔΕ-ΚΣΣΕ του Υπ. Υποδομών που διαβιβάστηκε στη Βουλή. Από αυτό προκύπτει ότι για το οδικό τμήμα που περικόπηκε προγραμματίζεται ο επανασχεδιασμός και η κατασκευή του νέου τμήματος μήκους 2,85 km περίπου, προϋπολογισμού 6.600.000€. Ωστόσο ενώ το ΤΕΕ Αιτωλοακαρνανίας προτείνει η χάραξη να διέλθει παραποτάμια στην περιοχή της Ερμίτσας, ξεκινώντας ουσιαστικά πολύ κοντά από τον κόμβο του Παναιτωλίου, η ΕΥΔΕ-ΚΣΣΕ του Υπ. Υποδομών αναφέρει πως η μελέτη του νέου τμήματος μήκους 2,85 km περίπου θα ξεκινά πλησίον του Γενικού Νοσοκομείου Αγρινίου. Το ευχάριστο είναι πως τα προβλήματα απαλλοτριώσεων και επιτάξεων βαίνουν προς επίλυση αφού σύμφωνα με το Υπουργείου έχει γίνει η πληρωμή σχεδόν όλων των δικαιούχων αποζημίωσης επιταχθέντων ακινήτων, ενώ υπάρχει αντίδραση μόνο από δύο ιδιοκτήτες και θα παρθούν όλα τα προβλεπόμενα νομοθεσία μέτρα για την αναγκαστική επίταξη.
Όσον αφορά το σχεδιασμό του Υπουργείου για την πορεία υλοποίησης του έργου, έγινε επανεκκίνηση των εργασιών κατασκευής του, κατά το β τρίμηνο του 2017 μετά την ένταξή του στη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020, ως υποέργο [ΑΑ1] «Βελτίωση Ε.Ο. Αγρινίου — Καρπενησίου (κατά τμήματα) — Τμήμα Αγρινίου — Άγιος Βλάσσης», της Πράξης με νέο τίτλο «Αναβάθμιση τμήματος της οδού Αγρίνιο — Άγιος Βλάσης της Εθνικής Οδού Αγρινίου — Καρπενησίου». Η ανωτέρω πράξη εντάχθηκε με την υπ” αρ.πρ. 1273/30-3-2017απόφαση, στον Άξονα Προτεραιότητας «Ανάπτυξη-Εκσυγχρονισμός-Συμπλήρωση μεταφορικών υποδομών» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Δυτική Ελλάδα 2014-2020″, με κωδικό ΟΠΣ 5004323, με συνολική δημόσια δαπάνη 25.000.000.00 € και πρόκειται να υλοποιηθεί με εννέα (9) υποέργα, εκ των οποίων το:
– 1ο Υποέργο αφορά στην εν εξελίξει κύρια σύμβαση κατασκευής όπως αυτή διαμορφώνεται σύμφωνα με τον 1ο ΑΠΕ, προϋπολογισμού 11.150.000 €
– 2ο Υποέργο αφορά στις δαπάνες απαλλοτριώσεων – επιτάξεων, προϋπολογισμού 2.000.000€
– 3ο Υποέργο αφορά σε δαπάνες ΟΚΩ, προϋπολογισμού 200.000€
– 4ο Υποέργο αφορά σε αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες, προϋπολογισμού 150.000€
– 5ο Υποέργο αφορά σε ανάθεση νέας σύμβασης νια την παροχή υπηρεσιών ανεξάρτητου πιστοποιημένου εκτιμητή, προϋπολογισμού 25.000€
– 6ο Υποέργο αφορά σε νέα σύμβαση κατασκευής τμημάτων συνολικού μήκους 0,30 km, η οποία θα συναφθεί με τον ανάδοχο της κύριας σύμβασης κατασκευής με την διαδικασία της προαίρεσης, προϋπολογισμού 2.725.000 €
– 7ο Υποέργο αφορά σε νέα ανάθεση σύμβασης κατασκευής των παράπλευρων οδών και των αποκαταστάσεων των συνδέσεων με το υφιστάμενο αγροτικό δίκτυο, προϋπολογισμού 1.800.000€
– 8ο Υποέργο αφορά σε νέα ανάθεση σύμβασης μελέτης του νέου τμήματος μήκους 2.85 km, (αρτηρία και παράπλευροι οδοί εκατέρωθεν αυτής) προϋπολογισμού 350.000€.
– 9ο Υποέργο αφορά σε νέα ανάθεση σύμβασης κατασκευής του νέου τμήματος μήκους 2,85 km, προϋπολογισμού 6.600.000€.
Αναφορικά με τα προβλήματα που είχαν ανακύψει κατά την πορεία κατασκευής του έργου στα 2 πρώτα χλμ. το Υπ. Υποδομών επισημαίνει τα εξής:
α) Έντονες αντιδράσεις του Δήμου Αγρινίου και των κατοίκων της περιοχής, τόσο ως προς τη χάραξη του πρώτου τμήματος, εντός περιοχής με οικιστική ανάπτυξη, όσο και αποκλεισμού της πρόσβασης από την ύπαρξη στηθαίων ασφαλείας στο τμήμα της αρτηρίας που δεν περιλαμβάνει παράπλευρο δίκτυο, με αποτέλεσμα την αδυναμία επίλυσής τους, εντός του χρονικού και οικονομικού πλαισίου της σύμβασης του έργου αλλά και μεγάλες καθυστερήσεις στο σύνολο του έργου.
β) Αδυναμία εφαρμογής των εγκεκριμένων μελετών, ιδίως του κόμβου ΚΟ1 (Κυκλικός – τετρασκελής), επί της Ε.Ο. Αντιρρίου-Ιωαννίνων, καθώς η μελέτη δεν ήταν προσαρμοσμένη στη διαμορφωμένη κατάσταση ώστε να περιλαμβάνει τη συμβολή στον κυκλικό κόμβο εννέα (9) κλάδων,
γ) εμπλοκή της χάραξης του 1ου τμήματος με το υφιστάμενο δίκτυο άρδευσης, για το οποίο δεν είχε ληφθεί καμία μέριμνα αποκατάστασής του, σύμφωνα με τις εγκεκριμένες μελέτες για την κατασκευή της Ε.Ο. Αγρινίου-Καρπενησίου,
δ) προβλήματα απαλλοτριώσεων, η συντέλεση των οποίων αναμένεται να καθυστερήσει, καθώς απαιτείται ανασύνταξη-διόρθωση Κτηματολογίου, ορισμός ανεξάρτητου Πιστοποιημένου εκτιμητή, ορισμός δικάσιμου κ.λπ.
Επειδή τα παραπάνω προβλήματα ήταν σχεδόν αδύνατο να ξεπεραστούν στο πλαίσιο της υφιστάμενης εργολαβίας έγινε περικοπή του οδικού τμήματος, μήκους 1,9 χλμ και περιορισμός του οικονομικού αντικειμένου της σύμβασης, μέσω του 1ου ΑΠΕ, εγκεκριμένου με την αρ. πρ. ΚΓ/ΦΚΠΡ17/00/ΟΔ/ΣΥ3/4022/6-7-2017 απόφαση. Λόγω του περιορισμού του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου της εν εξελίξει εργολαβίας και της απαίτησης σύνδεσης της υπό κατασκευή οδού, Ε.Ο. Αγρινίου-Καρπενησίου με άλλο Εθνικό δίκτυο, προγραμματίστηκε ο επανασχεδιασμός και η κατασκευή τμήματος οδού με νέα χάραξη, το οποίο θα συνδέσει την Ε.Ο. Αντιρρίου-Ιωαννίνων στην περιοχή πλησίον του Γενικού Νοσοκομείου Αγρινίου με την υπό κατασκευή οδό Αγρινίου-Καρπενησίου στην περιοχή, του κόμβου ΚΟ2 (Νέα Αβοράνη, Αγρίνιο).Για την επίτευξη του σκοπού αυτού, με την ένταξη της Πράξης στην προγραμματική περίοδο 2014-2020 περιλήφθησαν τα παρακάτω υποέργα με τον αντίστοιχα προϋπολογισμό τους:
– [ΑΑ8] μελέτη νέου τμήματος μήκους 2,85 km περίπου, από το νέο κόμβο επί της οδού Αντιρρίου-Ιωαννίνων, πλησίον του Γενικού Νοσοκομείου Αγρινίου μέχρι τον κόμβο Κ02 (Νέα Αβόρανη, Αγρίνιο) για τη σύνδεση των δύο τμημάτων, προϋπολογισμού 350.000 € και
– [ΑΑ9] κατασκευή του τμήματος αυτού, προϋπολογισμού 6.600.000€
Όσον αφορά τα προβλήματα απαλλοτριώσεων και επιτάξεων, η επίλυση τους έχει δρομολογηθεί. Η κατάληψη των εκτάσεων που απαλλοτριώνονται γίνεται με επίταξη, η οποία ολοκληρώθηκε στο τμήμα της νέας χάραξης οδού που παρακάμπτει τον οικισμό Καμαρούλας από τη χ .θ. 2+750 μέχρι τη χ.θ.5+950, μήκους 3,2 χλμ., με την πληρωμή σχεδόν όλων των δικαιούχων αποζημίωσης επιταχθέντων ακινήτων. Υπάρχει αντίδραση μόνο από δύο ιδιοκτήτες και σχετικά με τους δυστροπούντες ιδιοκτήτες, θα παρθούν όλα τα προβλεπόμενα από την κείμενη νομοθεσία μέτρα για την αναγκαστική επίταξη προς κατάληψη των απαιτούμενων για την κατασκευή του έργου, εκτάσεων.
Με την αρ. 4131/28-2-2017 (ΑΔΑ: ΩΔΘ8465ΧΘΞ-Η5Τ) παρατάθηκε η επίταξη για ένα επιπλέον έτος μέχρι 11-6-2018 και εγκρίθηκε η συγκρότηση νέας επιτροπής. Αναμένεται εντός τριμήνου να συνταχθεί Πρακτικό και Πίνακας Αποζημιώσεων επιταχθέντων ακινήτων για τις υπόλοιπες εκτάσεις, ώστε με την πληρωμή των δικαιούχων της επίταξης να εξασφαλιστεί όλη έκταση για την πραγματοποίηση εργασιών για την κατασκευή του έργου από τον ανάδοχο και να συντελεστεί η επίταξη για το σύνολο των απαλλοτριούμενων ακινήτων.
Παράλληλα με τη διαδικασία της επίταξης γίνεται και η συλλογή στοιχείων νια την ανασύνταξη του αρχικού κτηματολογίου, διότι υπάρχουν πολλοί ιδιοκτήτες που δεν αναφέρονται στο αρχικό κτηματολόγιο. Τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί (αιτήσεις ιδιοκτητών για διόρθωση κτηματολογικών στοιχείων, συμβόλαια κλπ) έχουν αποσταλεί στην αρμόδια για την διόρθωση το Κτηματολογίου Υπηρεσία, Διεύθυνση Οδικών Υποδομών (Δ.Ο.Υ.) του ιδίου Υπουργείου (Δεκέμβριος 2016). Επίσης έχουν αποσταλεί στη Δ.Ο.Υ. αιτήματα ανάθεσης σύμβασης παροχής υπηρεσιών Συμβούλου για Ανεξάρτητο Πιστοποιημένο Εκτιμητή προκειμένου να υποβληθεί η Έκθεση Εκτίμησης των ακινήτων που απαλλοτριώνονται και να οριστεί δικάσιμος για τον καθορισμό προσωρινής τιμής μονάδας των προς απαλλοτρίωση ακινήτων. Το έργο του εκτιμητή με αντικείμενο την εκτίμηση α) των απαλλοτριουμένων ακινήτων για κάθε είδος περιουσιακού στοιχείου αυτοτελώς, β) της ωφέλειας των παρόδιων ιδιοκτησιών κατά την έννοια των διατάξεων του άρθρου 33 του Ν. 2971/01 και γ] της τυχόν απομείωσης της αξίας των τμημάτων των ακινήτων που απομένουν μετά την απαλλοτρίωση, λόγω επιβαρυντικών συνεπειών της κατασκευής της υπόψη οδού, συμπεριλήφθηκε ως υποέργο [ΑΑ5] στην ένταξη της Πράξης, με συνολική αμοιβή για τις υπηρεσίες Συμβούλου που προεκτιμήθηκε στα 25.000,00 €.
Σχετικά με τα προβλήματα που θα ανακύπτουν εάν το έργο παραδοθεί χωρίς είσοδο-έξοδο και χωρίς παράπλευρες οδούς, η Υπηρεσία μελέτησε την σύνδεση του υπό κατασκευή έργου με αρ. [ΑΑ1] με τα υπάρχοντα οδικά δίκτυα, (Ε. Ο. Αγρινίου-Θέρμου και κάθετη οδός, τοπικής κυκλοφορίας) με τα οποία συναρμόζονται οι κλάδοι του κόμβου ΚΟ2 (Νέα Αβοράνη, Αγρίνιο) ώστε μετά την ολοκλήρωσή των υποέργων με αρ. [ΑΑ1] & [ΑΑ6] να αποδοθεί σε κυκλοφορία συνολικό οδικό τμήμα άρτια, μήκους 5,55 χλμ λειτουργικό και ασφαλές. Επίσης, η Υπηρεσία εξέτασε τη δυνατότητα αποκατάστασης των προσβάσεων των αποκομμένων,
εκατέρωθεν της αρτηρίας, ιδιοκτησιών και των συνδέσεων με το υφιστάμενο αγροτικό δίκτυο της περιοχής και προς επίλυση των ως άνω προβλημάτων έχουν ήδη εκπονηθεί από τους μελετητές του Αναδόχου: α) η μελέτη αποκατάστασης των προσπελάσεων των παρόδιων ιδιοκτησιών και αποκατάστασης της σύνδεσης με το υφιστάμενο αγροτικό δίκτυο και β} υποβλήθηκε ο φάκελος τροποποίησης της ΑΕΠΟ, (οικ. 203877/29-9-2011) στη Δ/νση Περιβαλλοντικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, προκειμένου μετά τις απαιτούμενες εγκρίσεις σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία να κατασκευαστεί δίκτυο παράπλευρων & καθέτων οδών και αποκατάστασης των συνδέσεων με το υφιστάμενο αγροτικό δίκτυο μέσω των υποέργων [ΑΑ1] και [ΑΑ7] στο πλαίσιο χρηματοδότησης της Πράξης : «Αναβάθμιση τμήματος της οδού Αγρίνιο – Άγιος Βλάσης της Εθνικής Οδού Αγρινίου — Καρπενησίου».
Τέλος, σας γνωρίζουμε ότι με την ολοκλήρωση της Πράξης, στόχος του Υπουργείου είναι να δοθεί στην κυκλοφορία συνολικό μήκος αναβαθμισμένης οδού του Οδικού Άξονα Αγρινίου-Καρπενησίου, τουλάχιστον 8,4 χλμ (εκ των οποίων τα 5,55 χλμ, μέχρι αρχές ταυ 2019), η χάραξη της οποίας στηρίχθηκε στη βελτίωση των χαρακτηριστικών της οδού (οριζοντιογραφικά και μηκοτομικά), στην εξάλειψη των υφιστάμενων ελιγμών της παλαιάς Ε.Ο. Αγρινίου Καρπενησίου, στην απομάκρυνση της υπόψη οδού από τους οικισμούς και στη λειτουργικότητα από άποψη κυκλοφορίας και κυρίως ασφάλειας της οδού. Επιπλέον, το έργο εξασφαλίζει μείωση του απαιτούμενου χρόνου διαδρομής και προσβασιμότητα κυρίως στις παρόδιες ιδιοκτησίες και στους πλησιέστερους οικισμούς και συμβάλει στην αρτιότερη εξυπηρέτηση των τοπικών μετακινήσεων και της τουριστικής κίνησης του ορεινού όγκου του Νομού Αιτωλοακαρνανίας.
Αναφορικά με τους κινδύνους απώλειας των κοινοτικών πόρων χρηματοδότησης του έργου λόγω των προβλημάτων που έχουν ανακύψει και προκάλεσαν καθυστερήσεις στην εξέλιξη του έργου και μικρή απορρόφηση των κοινοτικών πόρων του προηγούμενου προγράμματος Ενίσχυσης της Προσπελασιμότητας 2007-2013, εξαιτίας των οποίων το έργο απεντάχθηκε, τα περισσότερα προβλήματα έχουν επιλυθεί και μέχρι σήμερα δεν διαφαίνεται κίνδυνος απώλειας κοινοτικών πόρων δεδομένου ότι έχει διασφαλιστεί η χρηματοδότηση του έργου με την ένταξη της Πράξης στο νέο Πρόγραμμα «Δυτική Ελλάδα 2014-2020», συνολικού προϋπολογισμού έργων 25.000.000 € και έχουν γίνει οι απαιτούμενες ενέργειες για την υλοποίηση του συνόλου των υποέργων και συγκεκριμένα:
α) για τα υποέργα που έχουν συμβασιοποιηθεί [ΑΑ1] και [ΑΑ2] της Πράξης που αφορούν τη βελτίωση Ε.Ο. Αγρινίου Καρπενησίου (κατά τμήματα)- Τμήμα: Αγρίνιο — Αγ. Βλάσης από τη χ.θ. 1+900 έως τη χ.θ. 7+450, και των Απαλλοτριώσεων — Επιτάξεων που απαιτούνται για την κατασκευή του ανωτέρω τμήματος αντίστοιχα, εξελίσσεται ομαλά η απορρόφηση των κοινοτικών πόρων καθώς εκτελούνται εργασίες για την κατασκευή της υπόψη οδού,
β) για το υποέργο [ΑΑ3] έχει προεκτιμηθεί το κόστος μετατόπισης δικτύων της ΔΕΗ στα 75.486,24 € (με ΦΠΑ) (αρ. πρωτ. 5741/28-7-2017 έγγραφο της ΔΕΔΔΗΕ) και έχουν αποσταλεί στο Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που τεκμηριώνουν τη δαπάνη πληρωμής στην ΔΕΔΔΗΕ (αρ. πρ. ΠΡ/ΦΚΠΡ17.00/ΟΔ/ΕΓ/2303/07-08-2017 ΤΚΕ Πρέβεζας) και στο επόμενο διάστημα πρόκειται να γίνει η πληρωμή της δαπάνης από τον προϋπολογισμό του υποέργου που ανέρχεται σε 200.000 €,
γ) για το υποέργο [ΑΑ4] αναμένεται ο προϋπολογισμός για τις αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες που θα πραγματοποιηθούν μέχρι τέλους του 2017 και για το υποέργο [ΑΑ5] αναμένεται η ανάθεση σύμβασης Υπηρεσιών Συμβούλου Ανεξάρτητου Εκτιμητή από τη Δ.Ο.Υ.
δ) για το υποέργο [ΑΑ6] της προαίρεσης, το οποίο αφορά την κατασκευή τοίχων αντιστήριξης Τ1, Τ2 & Τ3 και των αντίστοιχων οδικών τμημάτων, αναμένεται η προέγκριση από την αρμόδια Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και η συμβασιοποίηση του έργου προαίρεσης μέχρι Οκτώβριο του 2017, μετά τη θετική γνώμη του Ελεγκτικού Συνεδρίου για την υπογραφή της σύμβασης του έργου προαίρεσης στον ίδιο Ανάδοχο, ποσού 2.725.000 € με ΦΠΑ (αρ. 171/2017 Πράξη του Ε Κλιμακίου αυτού)
ε) για το Υποέργο [ΑΑ7] που αφορά σε νέα ανάθεση σύμβασης κατασκευής των παράπλευρων οδών και αποκατάστασης των συνδέσεων με το υφιστάμενο αγροτικό δίκτυο, έχουν εκπονηθεί απαιτούμενες μελέτες και έχει συνταχθεί ο Φάκελος τροποποίησης της ΑΕΠΟ, (οικ. 203877/29-9-2011) υποβληθεί στη Δ/νση Περιβαλλοντικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας με το αρ/ πρ. ΚΒ/ΦΚΠΡ17.00/ΟΔ/5818/11-9-2017 έγγραφό μας, ώστε μετά τις απαιτούμενες εγκρίσεις (έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων, Σύμφωνη Γνώμη Τεχνικού Συμβουλίου Δημοσίων Έργων, έγκριση μελετών, έγκριση τευχών δημοπράτησης) να δημοπρατηθεί το αναφερόμενο έργο με προϋπολογισμό 1.800.000€.
στ) για το [ΑΑ8], που αφορά σε νέα ανάθεση σύμβασης μελέτης του Νέου τμήματος μήκους 2,85 km, (αρτηρία και παράπλευροι οδοί εκατέρωθεν αυτής), προϋπολογισμού 350.000€, προγραμματίζεται να προκηρυχθεί από την αρμόδιο: Διεύθυνση Οδικών Υποδομών Δ.Ο.Υ. εντός της προγραμματικής περιόδου ενώ για το Υποέργο [ΑΑ9], προϋπολογισμού 6.000.000€, πρόκειται να δημοπρατηθεί μετά την ολοκλήρωση των σχετικών μελετών (Υποέργο 8).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου